خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/09/22 - 12:30
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
رضازاده با اشاره به شعرخوانی غلط اردوغان:

اظهارات رئیس جمهور ترکیه از منطق سیاسی و بین المللی برخوردار نبود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس گفت: دولت ترکیه باید در بیانه ای رسمی از جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی کند.

یعقوب رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به رئیس‌جمهور ترکیه که در مراسم رژه در باکو شعر و ترانه "آراز" را خواند، گفت: اردوغان درصدد احیای تفکر امپراتوری عثمانی است؛ البته این موضوع صرفا یک افسانه بوده و برنامه غیرواقعی و غیراجرایی است.



نماینده سلماس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ترکیه در مناقشه قره باغ از دولت آذربایجان حمایت کرد زیرا قصد دارد نخجوان را از طریق مرز خاکی ارمنستان به آذربایجان وصل کند تا نفوذ خود را به کشورهای روسیه و منطقه قفقاز بیشتر کند.



وی با اشاره به اینکه کشور ترکیه هیچ گونه مرز مشترک با ایران و جمهوری آذربایجان ندارد، ادامه داد: ایران اسلامی با جمهوری آذربایجان مرزهای دیرینه جغرافیایی دارد و علاوه بر این مهم، دو دولت سال های طولانی به صورت مسالمت آمیز با یکدیگر روابط تجاری، بازرگانی و مرزی داشته اند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه دستگاه دیپلماسی کشورمان و هیات رییسه مجلس شورای اسلامی به موقع نسبت به اقدام ترکیه واکنش نشان دادند، افزود: اظهارات رییس جمهور ترکیه از منطق و شعور سیاسی و بین المللی برخوردار نبود لذا تاثیری هم بر روابط سیاسی ایران و آذربایجان نخواهد داشت.



وی تصریح کرد: مرزهای مشترک ایران و آذربایجان از منطقه ماکو شروع می شود تا امتداد رودخانه ارس در خداآفرین، اصلاندوز و تا آستارا ادامه دارد و در این مرزهای رودخانه ای منافع مشترک برای دو کشور وجود دارد.



رضازاده افزود: رودخانه ارس مربوط به مرزهای آبی ایران و آذربایجان است و این طور اظهارات هیچ جنبه اجرایی ندارد بنابراین مشاهده شد که سفیر ترکیه احضار و تذکرات لازم به وی داده شد.



عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد دولت ترکیه باید نسبت به این قضیه بیانه دهد و عذرخواهی رسمی از جمهوری اسلامی داشته باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 309724
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم